thelastofus

Nyheter

The Last of Us årets spel på Dataspelsgalan 2014

Lejon

Beslutsångest in i det sista. Så beskriver juryn av Dataspelsgalan 2014 arbetet med att hitta vinnarna bland förra årets dataspel. The Last of Us var det däremot inga tvivel om, spelet kammade förutom Årets spel även hem Folkets pris.

 

”Årets omröstning var en ganska lugn process fram tills det skulle avgöras vilka fyra som skulle nomineras i respektive klass. Det var då det stod klart att fem, sex, ibland sju titlar var lika värda att bli en av de fyra nominerade i respektive kategori. När det sedan blev dags att rösta fram de slutgiltiga vinnarna blev det stundtals riktig beslutsångest hos en del jurymedlemmar”, säger juryordförande Ove Kaufeldt.

VINNARNA VID ÅRETS GALA

Årets Strategispel
XCOM: ENEMY WITHIN – utvecklat av Firaxis Games, utgivet av 2K Games

Årets Spelapp
YEAR WALK – utvecklat och utgivet av Simogo

Angi’s Hederspris
MARTIN SIRC, KOCH MEDIA

”Som försäljningschef för Commodore fick han en hel generation att upptäcka spel och det innebar även startskottet för flera spelutvecklare som skapade demos på Commodore 64 och Amiga 500, vilket lett till att Sverige har oerhört många skickliga spelutvecklare och en av anledningarna till att vi idag är en stormakt inom spelvärlden. Som outtröttlig glädjespridare och för att osjälviskt ställt upp för spelbranschen under alla sina år, tilldelas hederspriset till Martin Sirc.”

Årets Casualspel
RAYMAN LEGENDS – utvecklat av Ubisoft Montpellier, utgivet av Ubisoft

Årets RPG
NI NO KUNI WRATH OF THE WHITE WITCH: – utvecklat av Level-5 och Studio Ghibli, utgivet av Namco Bandai

Årets Racingspel
NEED FOR SPEED: RIVALS – utvecklat av Ghost Games, utgivet av Electronic Arts

Årets FPS
BIOSHOCK INFINITE – utvecklat av Irrational Games, utgivet av 2K Games

Årets Plattformspel
RAYMAN LEGENDS – utvecklat av Ubisoft Montpellier, utgivet av Ubisoft

Årets Actionäventyr
TOMB RAIDER – utvecklat av Crystal Dynamics, utgivet av Square Enix

Årets Sportspel
FIFA 14 – utvecklat av EA Canada, utgivet av Electronic Arts

Årets Jurypris
PARADOX INTERACTIVE

Motivering: För att det svenska spelundret ska leva vidare behövs en aktiv insats för att ta hand om den svenska spelutvecklarframtiden. Detta har årets vinnare tagit fasta på, genom att gå sina egna vägar och ta hand om indieutvecklare samt den kompetens som kommit från våra svenska spelutbildningar.

Årets Svenska spel
BROTHERS: A TALE OF TWO SONS – utvecklat av Starbreeze Studios, utgivet av 505 Games

Årets Spel
THE LAST OF US – utvecklat av Naughty Dog, utgivet av Sony Computer Entertainment

Folkets val
THE LAST OF US – utvecklat av Naughty Dog, utgivet av Sony Computer Entertainment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>